تعریف کدهای کاندیشن در ‏صنایع هوایی

Condition Codes

FN
Factory New

قطعه جدید از سازنده اصلی

این قطعات به طور مستقیم توسط سازنده اصلی (OEM) یا نماینده مجاز آنها تحت لیسانس تولید شده‌اند. قطعات FN دارای گواهی‌نامه‌ها و مدارک معتبر از سازنده اصلی (مثل گواهینامه Form 1 EASA یا 8130-3 FAA) و یا انواع گواهینامه‌های قابلیت پرواز هستند که نشان‌دهنده وضعیت جدید و عدم استفاده قبلی آنهاست.

NE
New

قطعات جدید

این قطعات نیز توسط سازنده اصلی (OEM) یا نماینده مجاز آنها تولید شده‌اند. همانند قطعات FN، این قطعات شامل گواهی‌نامه‌ها و مدارک معتبر از سازنده اصلی یا انواع گواهینامه‌های قابلیت پرواز هستند.

با این حال، برخی از این قطعات ممکن است فاقد مدارک ردیابی از تامین‌کننده فعلی تا سازنده اصلی (OEM) باشند. در این صورت، فروشندگان می‌توانند گواهی انطباق (Certificate of Conformance - CoC) خود را صادر کنند.

NS
New Surplus

قطعات مازاد جدید

این قطعات نو و جدید هستند که به صورت مازاد خریداری شده و هرگز استفاده نشده‌اند. ممکن است مدارک ردیابی به سازنده اصلی را نداشته باشند، اما فروشنده می‌تواند گواهی انطباق خود (CoC) را برای این قطعات صادر کند.

این قطعات ممکن است به دلیل گذشت زمان یا فرآیند حمل و نگهداری، علائمی از فرسودگی داشته باشند. حتی اگر قطعات به ظاهر نو باشند، ممکن است بر اساس توصیه سازنده به دلیل شناسه عمر مفید منقضی شده باشند.

OH
Overhauled

اورهال و تعمیر اساسی شده

این قطعات توسط یک مرکز تعمیر مجاز (MRO) طبق مشخصات فنی صادر شده از سازنده (Technical Orders/Overhaul Manuals) بازسازی، تعمیر و آزمایش شده‌اند. قطعاتی که به عنوان اورهال یا "تعمیر اساسی شده" طبقه‌بندی می‌شوند، شامل تمامی مدارک آزمایش و گواهی‌های مجدد نیز هستند. این قطعات ممکن است علائمی از فرسودگی ظاهری یا اثرات حمل و نگهداری داشته باشند.

SV
Serviceable

قابل سرویس

قطعات "قابل سرویس" توسط یک مرکز تعمیر مجاز (MRO) مطابق با مشخصات فنی صادر شده از سازنده (Technical Orders/Overhaul Manuals) بازسازی، تعمیر یا آزمایش شده‌اند. قطعاتی که به عنوان "قابل سرویس" طبقه‌بندی می‌شوند، در شرایطی هستند که قابل نصب و استفاده روی پرنده می‌باشند. قطعاتی که از عمر مفید خود خارج شده‌اند، باید توسط خریدار به عنوان "غیرقابل استفاده" در نظر گرفته شوند.

RP
Repaired/Repairable

تعمیر شده/قابل تعمیر

این قطعات الزاماً خراب یا آسیب‌دیده نیستند، اما ممکن است به دلیل فرسودگی نتوانند استانداردهای عملکرد تعریف شده توسط سازنده اصلی یا سازمان‌های ناظر مانند FAA را رعایت کنند. با این حال، این قطعات در شرایطی هستند که می‌توانند پس از تعمیر به وضعیت عملکرد و استفاده بازگردانده شوند. اغلب، این قطعات فاقد اسناد رسمی مانند گواهینامه انطباق، ردیابی خرید و فروش و برچسب‌های کیفی هستند.

AR
As Removed

همانطور که حذف شده

این قطعات از پرنده بازیافت شده‌اند و ممکن است بدون عیب و نقص عمل کنند، اما تامین‌کننده نمی‌تواند کیفیت و عملکرد آنها را تضمین کند. همچنین، فروشنده نمی‌تواند ادعا کند که این قطعات کار می‌کنند یا اینکه می‌توانند مطابق با استانداردهای تایید شده توسط سازنده، تعمیر یا آزمایش شوند.

به طور خلاصه، تامین کننده، قطعات As Removed را، «همانطور که هست» می فروشد و خریدار نیز با قبول شرایط مشهود و ظاهری، با هر کم و کاستی و بدون امکان تأیید سلامت و یا عملکرد، قطعه را خریداری میکند.

این قطعات در همان شرایطی که هنگام حذف شدن از پرنده قرار داشته‌اند، فروخته می‌شوند و ممکن است علائم شکستگی، فرسودگی یا آسیب داشته باشند. از جمله دلایل حذف یا تعویض این قطعات از پرنده می‌توان به پایان عمر سرویس‌دهی، ارتقای بخشی از ساختار قدیمی به جدید، خرابی قطعه یا حذف آن از پرنده‌ای که دچار سانحه شده است، اشاره کرد.